TRIANGULAR STORIES (2012)

1992. Both home videos have the same date. Both videos reveal intimate things from the life of three teenagers. While few of them can‘t wait to take Ecstasy for the first time at the Amnesia, the world of the others ends behind Jena‘s tower blocks.

The artist Henrike Naumann (born 1984) is from Zwickau, where the Nationalsocialist Underground (NSU) lived in bourgeoise underground and spanned their neonazi extremist murderers. This video work is a very personal approach to dealing with the fascist tendencies in her old home are as well as with the hedonistic self-optimizing drive of her generation. The obsolete medium VHS (Video Home System) in its loss becomes a mirror for that generation.

Both videos are screened via analogue VHS-loop on two TVs, incorporated into cut-outs from the original movie sets where the films where shot. These sets are set up in opposed sides of a room. The installation reflects the characters of the room it is build in, and therefor is different at every screening.



TRIANGULAR STORIES (2012)

1992. Beide Homevideos tragen das gleiche Datum. Beide Videos geben Intimes preis aus dem Leben dreier Teenager. Während die Einen kaum erwarten können, im Amnesia das erste Mal Ecstasy zu nehmen, hört für die Anderen die Welt hinter Jenas Plattenbauten auf.

Die Künstlerin Henrike Naumann (Jahrgang 1984) stammt aus Zwickau, wo Beate Zschäpe, Uwe Böhnhardt und Uwe Mundlos als Nationalsozialistischer Untergrund (NSU) unentdeckt im bürgerlichen Untergrund lebten und ihre rechtsextremistischen Morde planten. Die Videoarbeit ist für sie eine sehr persönliche Auseinandersetzung sowohl mit den faschistischen Tendenzen in ihrer alten Heimat als auch mit dem hedonistischen Selbstoptimierungstrieb ihrer Generation. Das Medium Video Home System (VHS) wird in seiner Vergänglichkeit zum Spiegel dieser Generation.

Die beiden Videos laufen im VHS-Loop auf zwei Fernseher, eingebettet in Ausschnitte aus den Sets, in welchen die Filme gedreht wurden. Die Sets werden in zwei gegenüberliegenden Ecken eines Raumes aufgebaut. Die Arbeit wird auf die Gegebenheiten angepasst, und kann so in jedem Raum eine ganz neue Wirkung entfalten.





SCREENINGS & FESTIVALS
The Secret Self, NEST Den Haag, NL
Atmosferas Latentes, SAPS, Mexico-City, MX
Wir sind alle Berliner 1884-2014, SAVVY Contemporary, Berlin
Director‘s Lounge, Berlin
extra experimental trails, Leipzig
Generation Loss, Freunde aktueller Kunst Zwickau
Impakt Festival, Utrecht, NL
Jihlava Documentary Festival, Jihlava, CZ
48h Neukölln, Loophole, Berlin
European Media Art Festival, Osnabrück
Shift, Tresor Berlin
Lichter Art Award, Lichter Filmfest Frankfurt
Handlungsbereitschaft 3, Motorenhalle Dresden
Filmwinter Stuttgart
Monitoring, Dokfest Kassel
Handlungsbereitschaft 2, Kunstsaele Berlin

PRIZES
Expanded Media Award, Filmwinter Stuttgart
Shortlist Lichter Art Award, Filmfest Frankfurt

COLLECTIONS
Staatliche Kunstsammlungen Dresden
Kunstsammlungen Zwickau



TEAM

Beate – Janina Stopper
Bianca – Eva Vuillemin
Böhni – Maximilian Klas
Sven – Florian Lenz
Uwe – Michel Diercks
Dave – Jan Dose
Elektroverkäufer – Henning Ohlendorf
Passant – Stefan Heitzmann
Rollstuhlfahrer – Moritz Löwe
Kamera-Mike – Daniel Carsenty
DJs – Bastian Hagedorn / Casper Leander Andresen
Tänzerin – Anja Langer
Barleute – Sigi Rotzler / Alexander Katzmann / Janina Grauel
Clubgäste – Alex Forge André Sicuro Cäcilia Pohl Clemens Villinger Clare Cooper Conrad Villinger Dalia Vann Florian Ritter Hannah Josephine Hannes Böttger Ina Hildebrandt Inez Harbauer Joshua Ford Julia Boxler Lara Sophia Lena Moritzen Leon Barth Leonardo Franke Lovisa Bergman Luise Baumgarten Madlen Stange Marielle Kleyn Winckel Max Stützer Miriam Welk Oliver Wolff Philipp Wenning Ramin Rachel Ruby Mai Stefan Weyreder Thomas Drerup Tobias Gärtner
Produktionsleitung – Zsofi Lili Kovacs / Veronika Janatkova
Aufnahmeleitung – Sebastian Scheinert
Set-AL – Uta Giegengack
Regie – Henrike Naumann
Regieassistenz – Bastian Köpf
Script/Continuity – Clemens Villinger / Ingmar Stange
Drebuch/Dramaturgie – Bastian Köpf
Kamera – Daniel Carsenty
Beleuchter – Simon Ermisch
Szenenbild/Kostümbild – Henrike Naumann
Szenenbildassistenz – Thomas Drerup
Kostümbildassistenz – Dalia Vann
Setbau – Nele Jakob / Clemens Villinger / Hannes Böttger / Stefan Weyreder / Loretta Meyer / Marcello Kaiser / Simon Wiese / Conrad Villinger
Aufbau Installation / Nele Jakob / Stefan Weyreder / Joseph Naumann / Clemens Villinger / Micha Vogel / Simon Ermisch / Yasmim Pinheiro Assade / Antje Böttger / Alexander Pohnert
Maskenbild – Luise Baumgarten / Tobias Gärtner
Tonmeister – Valentin Finke
O-Ton – Malte Eiben / Jerome Huber
Montage – Philipp Wenning
Musik – Bastian Hagedorn
Vocals – Inez Harbauer / Bastian Hagedorn
Photographie – Roman Kutzowitz / Stefan Weyreder / Nele Jakob
Catering – Olivier Witzkewitz / Antje Böttger / Clemens Villinger
Herstellungsleitung – Anya Grünewald
Produktion – Hochschule für Film und Fernsehen Konrad Wolf Potsdam-Babelsberg

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